Diagnoza integarcji sensorycznej obejmuje:
Wywiad
Szczegółowe informacje zebrane od rodzica/opiekuna z czasu prenatalnego oraz wczesnodziecięcego i obecnego dziecka
Testy SI
Wykonywane u dzieci po skończeniu 4 r.ż. Oceniają między innymi: planowanie ruchu, różnicowanie wrażeń dotykowych, koordynację wzrokowo-ruchową, równowagę, orientację przestrzenną.
Próby kliniczne do testów
Wykonywane przede wszystkim u dzieci poniżej 4 r.ż. Oceniają między innymi lateralizację, odruchy, pracę gałek ocznych, poziom pobudzenia systemu przedsionkowego, napięcie mięśniowe, umiejętności równoważne.
Obserwacja dziecka podczas spontanicznej aktywności
Informacje dla terapeuty o samokontroli dziecka, zachowaniu i reakcji na otoczenie, zdolności do koncentracji.
Omówienie wyników:
Każda diagnoza zostaje omówiona szczegółowo z rodzicem/opiekunem w umówionym wcześniej terminie.
ZACHOWANIA, MOGĄCE WSKAZYWAĆ NA WYSTĘPOWANIE ZABURZEŃ INTEGRACJI SENSORYCZNEJ U DZIECKA PO 4 ROKU ŻYCIA:
- Porusza się nieadekwatnie do sytuacji – zbyt wolno lub zbyt szybko
- Nie znosi metek od ubrań
- Trudno mu nauczyć się jazdy na rowerze, hulajnodze
- Czuje się niepewnie na niestabilnym podłożu np. materacu
- Nadmiernie zwraca uwagę na brudne dłonie, unika brudzących zabaw
- Nie toleruje czynności higienicznych
- Chwyta przedmioty zbyt słabo lub zbyt mocno
- Szybko się męczy lub w ogóle się nie męczy
- Ma problem z zaplanowaniem ruchu
- Unika zabaw grupowych
- Uwielbia ekstremalne przeżycia np. niekontrolowane skoki, szybka jazda rowerem
- W nowym miejscu czuje się zagubione
- Ma trudności szkolne
- Jest niespokojne, zaburzony sen
- Ma trudności z jedzeniem
- Wykazuje trudności w ubieraniu się
- Nie jest samodzielne
- Uwielbia karuzelę i huśtawki lub ich unika
- Ma problemy z utrzymaniem równowagi
- Często wpada na stojące przedmioty
- Ma problem z koncentracją uwagi
- Przyjmuje nieprawidłową postawę siedzącą lub stojącą
- Jest nadruchliwe
- Przejawia duży lęk przed upadkiem lub wysokością
- Nie lubi się przytulać
- Jest impulsywne, nadwrażliwe emocjonalnie
- Odmawia ubierania nowych rzeczy
ZACHOWANIA, MOGĄCE WSKAZYWAĆ NA WYSTĘPOWANIE ZABURZEŃ INTEGRACJI SENSORYCZNEJ U DZIECKA PONIŻEJ 4 ROKU ŻYCIA:
- Ma problemy ze snem – często wybudza się w nocy bez powodu
- Nie toleruje spacerów
- Ma trudności z jedzeniem
- Unika kontaktu wzrokowego
- Ma trudności z koncentracją uwagi – nie jest w stanie dłuższą chwilę bawić się jedną zabawką
- Ma trudności z koncentracją uwagi – nie jest w stanie dłuższą chwilę bawić się jedną zabawką
- Nie potrafi zorganizować sobie prostej zabawy
- Nadmiernie płaczliwe
- Jest bardzo wrażliwe na dźwięki
- Nie lubi być brane na ręce, przytulane
- Jest w ciągłym ruchu, potyka się o własne stopy
- Nie toleruje ostrego światła
- Nie lubi jeździć samochodem
- Nie znosi dotykać dłonią lub stopami różnych faktur np. piasku, trawy, błota
- Jest nadmiernie spokojne