Obserwacja Integracji Sensorycznej u dzieci poniżej 4r.ż.
Jest to wstępna ocena przetwarzania bodźców sensorycznych dziecka.
Obserwacja dziecka poniżej 4 r.ż zazwyczaj odbywa się na 3 spotkaniach, podczas których:

Pierwsza wizyta to wnikliwy wywiad z rodzicem bez udziału dziecka (50 min)

Dwa kolejne spotkania to obserwacja dziecka, w trakcie której oceniane jest zachowanie dziecka podczas spontanicznej zabawy i podsuwanych aktywności oraz przeprowadzenie wybranych prób klinicznych.

Po 3 spotkaniach terapeuta pisze wyniki obserwacji i umawia się na rozmowę z rodzicami, podczas której wszystko omawia i wyjaśnia.
Jakie ważne elementy zauważa się podczas obserwacji:

zachowanie przy obcej osobie

sposób funkcjonowania w nieznanym otoczeniu

utrzymanie kontaktu wzrokowego

utrzymanie kontaktu werbalnego

reakcja na różne bodźce

umiejętności manipulacyjne dziecka

zrozumienie poleceń

umiejętność wejścia w interakcję

ocena sprawności motorycznej i napięcia mięśniowego
Na obserwacje możliwości występowania zaburzeń integracji sensorycznej zapraszamy dzieci już po 1 r.ż, czasami nawet młodsze. Jest to bardzo dobry moment do pracy nad prawidłowym odbieraniem bodźców sensorycznych przez dziecko. Faza rozwojowa maluszka jest w tym wieku bardzo intensywna więc i oczekiwane efekty pracy przychodzą znacznie szybciej niż u dzieci starszych.
Objawy

Niektóre niepokojące objawy u dzieci małych:

nietolerancja dotyku

nietolerancja zabiegów higienicznych

opóźniona mowa

problemy z interakcją z drugą osobą

zaburzenia ruchowe

nadpobudliwość

kłopotu z przełykaniem, ssaniem, gryzieniem

słaba manipulacja rączkami

kłopoty ze snem

akceptacja wygranych pokarmów